Bij komst ICE naar Berlijn ongelijkvloerse kruising vrijwel onvermijdelijk

Arnhem is, naast Enschede, in de race als halteplaats voor de ICE van Amsterdam naar Berlijn. Zou Arnhem deze race winnen, dan wordt een ongelijkvloerse kruising van spoor en weg in Wolfheze vrijwel onvermijdelijk.

Gekeken naar het toekomstig spoorboekje, passeren zo’n 18 treinen per uur Wolfheze. Het plan is om een 10-minuten dienst voor de intercity van Arnhem naar Utrecht in te stellen. Dat zijn 12 treinen per uur. Overdag stopt 4 keer per uur de stoptrein. De ICE naar Frankfurt raast 1 keer per uur voorbij, als daar de ICE van en naar Berlijn bij komt is dat nog een extra trein per uur. De spoorbomen zijn dan ongeveer een half uur per uur dicht. Het is nog geen gelopen race. Zolang in Duitsland het extra spoor t.b.v. de Betuweroute nog niet gerealiseerd is, kan het huidige spoor de extra treinen niet aan.

Overigens kan de daadwerkelijke ondertunneling nog wel een tijd gaan duren. Er zijn veel partijen en belanghebbenden bij betrokken zijn, dit zorgt regelmatig voor vertragingen. De gemeente is opdrachtgever voor het project. De provincie Gelderland heeft het project inmiddels opgenomen in hun programma. De financiering komt deels van Provincie en deels van gemeente en ProRail.

ProRail benadert een ingenieursbureau dat een projectplan gaat schrijven. Hierna volgt de aanbesteding.

Verwachting is dat in de 2e helft van 2020 de bewoners betrokken gaan worden bij de inrichting van het dorpsplein, groen, fietsstrook en wandelpaden en parkeren.
Zo als het er nu naar uitziet nemen het Ministerie en gemeente in november 2020 een besluit over het ontwerp en de financiƫn. Vanwege tekorten op de begroting van de gemeente kan het een minimale of uitgebreidere variant ondertunneling worden.