Tot 23 december om te reageren op plan Boven Heide

Het is heel lang stil geweest rond het voormalig Willemsen Naaldhout, maar donderdag 9 december hield Van Wanrooij projectontwikkeling een online informatiebijeenkomst over de bouw van Boven Heide, zoals de ontwikkelaar het terrein noemt. Vijftig woningen staan gepland waarvan 35 in de categorie sociale woningbouw. De prijzen komen niet onder de drie ton. De start van de bestemmingsplanprocedure wordt eind maart 2022 verwacht. In het meest optimistische scenario zou de bouw in 2023 kunnen starten.

De  avond was nodig als tussenstap naar het ontwerp bestemmingsplan en het ontwerp beeldkwaliteitsplan. Tot 23 december 17.00 uur is er gelegenheid om commentaar te geven op het beeldkwaliteitsplan en kunnen vragen gesteld worden via het antwoordformulier. Een opname van de bijeenkomst en de documenten zijn te vinden op https://www.vanwanrooij.nl/wolfheze-boven-heide/

Er was flinke belangstelling voor de avond. Zo’n 75 apparaten waren ingelogd. De verbinding was helaas zo slecht dat ontwikkelaar Frank Kremer vaker wegviel dan te horen was. Veel van het verhaal en de antwoorden ging verloren. Kremer drong er dan ook bij iedereen op aan het vragenformulier op de website in te vullen.

Zoals gezegd komen er  50 gezinswoningen. Het lijkt er op dat 20 rijtjeswoningen rond de 3 ton gaan kosten en de overige 15 rond de €310.000 – € 325.000 (prijspeil 2021). De resterende 15 woningen vallen in het duurdere segment. Niet bekend is of dat vrije bouwkavels worden.

Het bouwplan is niet nieuw. Toch zijn er wel degelijk aanpassingen naar aanleiding van opmerkingen van de eerdere klankbordgroep en is ook gasloos bouwen de norm geworden.

Een overzicht

  • Geen auto’s in het straatbeeld. Parkeren moet op eigen terrein of kan in ‘parkeerkoffers’. Dat er geen parkeerplaatsen meer op straat worden gerealiseerd past bij ook de uitstraling en functie van de Duitsekampweg waar bewoners parkeren op eigen terrein.
  • Voor de reptielen in het gebied is compensatie gevonden ten noordoosten van het compensatieterrein van Wolfsheide.
  • De wegprofielen zijn afgestemd met wat de brandweer en vuilnisophaaldienst nodig hebben.
  • De calamiteitenroute, het zandpad langs het spoor, is ook doorgesproken met de brandweer. Laaghangende takken zullen gesnoeid worden en mogelijk moet het zandpad nog (half)verhard worden. Het zandpad en de hele spoorzone is een belangrijke verbindingsroute voor reptielen. Met de komst van de tunnel zal dit zandpad mogelijk frequenter gebruikt gaan worden. De effecten van alle veranderingen tezamen moeten goed onderzocht worden.
  • Het geluidsscherm is gepland langs het zandpad. Prorail onderhoud het scherm van Wolfsheide en voelt er niet voor dat ook te doen bij Boven Heide. Echter, hoe dichter bij de bron, hoe lager een geluidsscherm kan zijn. Voor het halen van de wettelijke grenswaarde zou een scherm van 5,5 meter hoog op gemeentegrond nodig zijn, dichter op de rails zou een hoogte van 3 meter voldoende zijn. Gekozen is voor een aarden wal met kokos van 3 meter hoog die begroeid kan worden. De wal wordt in zuidwestelijke richting 30 meter langer. Er is ontheffing voor de geluidsnorm aangevraagd, namelijk 57 dba gevelbelasting op de eerste verdieping voor de huizen die het dichtste bij het spoor staan. Deze ontheffing is niet besproken met bewoners. De effecten van de geluidswal (en een eventuele ontheffing) op de bestaande woningen verdient nader toelichting.
  • De klankbordgroep heeft zich hard gemaakt voor een ecologische bufferzone richting buitengebied. In het plan is deze aanpak toegepast op het hele terrein. Bestaande begroeiing wordt gehandhaafd en waar nodig aangevuld zodat het een robuust deel van de ecologische bufferzone wordt. Deze 5 meter brede bufferzone is onderdeel van de tuin en mag niet bebouwd worden. Schuttingen en verdere verstening zijn ongewenst. Hemelwater wordt de grond ingeleid via wadi’s. Alle voor/zijtuinen krijgen ook groen en de parkeerkoffers krijgen lage blokhagen en bomen.
  • Verkeersafwikkeling Duitsekampweg. In 1992 meende B&W nog dat er niet meer dan 35 woningen konden worden gebouwd, mede vanwege de beperkte ontsluitingsmogelijkheden. Sinds 2003 hebben bewoners, de klankbordgroep woningbouw en de Vereniging Dorpsbelang Wolfheze meermaals aandacht gevraagd voor de gevolgen van een hogere verkeersdruk. De Duitsekampweg heeft een bijzondere functie. Niet alleen als toeristische parel en geleidelijke overgang tussen dorp en natuur, maar de straat heeft veel bijzondere gebruikers, waaronder bewoners van het Schild, ruiters en kinderen die naar de sportvelden fietsen. Het landschappelijk karakter van de weg zou volgens veel bewoners onherstelbaar geweld aangedaan worden met de aanleg van een trottoir. De klankbordgroep zal hierover volgend jaar een overleg voor aanwonenden van de Duitsekampweg organiseren. Met de komst van de tunnel wordt de Duitsekampweg de enige ontsluitingsroute van een hele woonwijk. Deze samenloop van problemen is niet integraal benaderd en ook geen onderwerp van gesprek geweest met de klankbordgroep. “Verkeer” wordt doorgeschoven naar de bestemmingsplanfase.
  • Voor mogelijke verkeershinder tijdens de bouw merkte de projectontwikkelaar op dat zij altijd open staan voor overleg hierover maar dat ze onderaannemers niet in de hand hebben.
  • Tot slot gaf de projectontwikkelaar aan dat voorrang voor inwoners en ‘terugkeerders’ met de op handen zijnde regelgeving mogelijk zal worden, maar dit is aan gemeente . Duidelijkheid hierover zal gegeven worden bij de start van de verkoop.

Meer informatie en reageren: